Oud nieuws

Reed, nadat Karin naar bed was gegaan en voor ik dit schrijven aanving, graag nog een rondje met de auto, en nam 5 minuten voor thuiskomst 3 fotoΒ΄s vanuit de auto, toen ik langzaam de weg van Ballinglanna afdaalde, met uitzicht op The Atlantic.

Heb vanavond steeds het gevoel, als ik nieuwsberichten bekijk, dat ik oud nieuws bekijk. Actualiteit uit een geschiedenisboek, omdat alles zo voorspelbaar geworden is. Er breken nogal wat brandjes uit, er blijven maar treinen ontsporen, en de oorlog in de OekraΓ―ne gaat maar voort omdat, –helaas voor al het kanonnenvlees–, de vrede maar niet bereikt wil worden. Het geroep om gesprekken, de diplomatieke oplossing, is tevergeefs; de NATO heeft afspraken met Rusland telkenmale geschonden toen de Β΄verdedigingsverenigingΒ΄ haar expansiedrang weer eens uitoefende richting Rusland. De naziΒ΄s zijn nooit verslagen, ze zijn verhuisd en kregen andere functies.

UFOΒ΄s, –was ook al voorspeld–, is erg Β΄inΒ΄ deze dagen. Zoals we van videoverslagen betreffende niet geΓ―dentificeerde vliegende objecten gewend zijn, voldoen ook de laatste traktaties op dit gebied aan vaagheid. Niets nieuws onder de zon.

Als het lang koud is voor de tijd van het jaar dan spreekt dit de opwarming van de aarde niet tegen, dat zijn schommelingen van het weer volgens de geleerden, doch één goede warme dag en de klimaatactivisten menen meest krachtig bewijs voor hun gelijk in handen te hebben. Een dag geen regen en ze kraaien over droogte en de dreiging van watertekort. Niets in het nieuws over watersluizen die met opzet dicht zijn gehouden, of opengezet, als ze een overstroming nodig hadden om publieke opinie betreffende ´het ontregelde klimaat´ in de gewenste stand te krijgen.

En wow, wat worden de Nederlanders bestolen waarna de dieven met hun smoelwerk voor een camera zeggen dat het geld weer eens zeer goed besteed is. Oorlog, giften aan volkeren omdat onze voorouders er slaven hadden, windmolens die zeer schadelijk voor het milieu zijn, het kappen van bomen voor behoud van de natuur, de elektrische auto die op elektriciteit en niet op fossiele brandstof rijdt. We hebben het er niet over hoe die elektriciteit wordt opgewekt, hoeveel slavernij er nodig is om de batterijen voor die autoΒ΄s te maken, dat die batterijen binnen de kortste keren onbruikbaar zijn en dat de auto die nog langs een benzinepomp moet veiliger en feitelijk veel schoner is. Er bestaat hier geen logica voor dan de wil tot destructie. Waarom destructie? De mens moet kapot, want de mens is potentie tot God en aan Liefde hebben de reptielen een broertje dood.

Het is wel interessant hoor, die UFO-verhaaltjes, maar alweer oud nieuws als de aliens ons allang besturen. Een prima afleiding van dit feit, goed gedaan, dat wel. Hollywood is allang buiten de bioscopen gegroeid. De cinema maakte de film adepten rijp voor alles dat zou komen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom ik niet zo van film kijken hield; ik heb de reden hiervoor nu voor handen. Hetzelfde met boeken: wat wil de cultuur in mijn bolletje proppen? Als je origineel kijkt geloof je iets niet zomaar. Denk nu aan de Nederlander die nooit in zijn leven van zijn erf af was geweest en een vraag kreeg over de eerste mens op de maan. Hij lachte en kon niet geloven dat mensen dit konden geloven. Ik vond die man, toen ik hem als kind zag, naΓ―ef. Nu zie ik dat ik naief als dat kind met die opinie was, door de scholing die ik ondergaan had. Mindfuck.

Ik weet niets. God kan, als concept om mensen mee te misleiden, uitgevonden zijn, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. God is in mijn ogen niet de Schepper die alles stuurt en dus ook alle misdaden pleegt. God is Oorsprong, waar goed en kwaad nog niet bestaan. Vrije wil betekent in deze dat God machteloos is zodra schepping heeft plaatsgevonden. Ik heb diegenen die God aanklaagden in die zin dan ook aanmatigend gevonden; ze gebruikten hun argumenten om zelf geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. Die hevelden ze over aan een God waarvan ze zeiden dat Ie niet bestaat! Knettergek natuurlijk.

Zekerheid over God bestaat niet vanuit de rationele cognitie. Deze moet eerst door en door falen. En dat doet ie behoorlijk goed deze dagen, in allen die de ratio de eerste plek in het universum hebben toegestaan. Omdat ze zichzelf die blunder moeilijk kunnen vergeven, juist omdat ze deze zo lang hebben volgehouden, ontkennen ze deze liever. Zelfs al kost hen dat de planeet waarop ze leven, of zelfs hun ziel. Hoe trots kun je zijn?

Ik had afgelopen nacht een donkere nacht van de ziel. Zeer intens. Het was te verdragen maar verre van onderhoudend. De wens dat het eindigde hield het in stand. Toen ik het toestond kon het pas wijken. Ik dacht dat ik in de afgrond zou belanden en wel een erg slecht mens moest zijn. Zodra je bij dit soort suggesties aanbeland bent weet je dat het tijd is je zonden te erkennen. Dat gebeurde. Erkenning zelf is hier de boetedoening. En de bevrijding onmiddellijk. Het was niet zo dat ik weer eens een diepe zondeval had gemaakt, het is veeleer zo dat oprecht gewaarzijn voor wat er in mijn bewustzijn speelt tot diepere lagen komt, waarin pijn, schaamte en velerlei andere onwelgevallige gevoelens zich verborgen houden. En die willen eruit. Uit dit lijf. Die voelen zich gevangen in alle cellen die gifstoffen bevatten. Mijn lieve Vrouw heeft de voorkeur het probleem Β΄bestaanΒ΄ via het lijf op te lossen, mijn benadering is veeleer geestelijk. Ik ben beter gaan eten, zij is meer op de geest gaan letten. En nu, als we spreken, zitten beide aspecten in ons gesprek. Dit lijkt op eenwording, maar alles was al een, alleen wij verdeelden het nog. Toen die verdeling stopte kwam dit ons samenzijn ten goede. En de donkere nacht van de ziel was kort vannacht, voelde als een uitnodiging de gehele reis door die hel maar eens voorgoed te accepteren en ondergaan, zonder nog een enkel aspect van het universum te ontwijken.

Dank de lezer!

.

2 gedachtes over “Oud nieuws

Plaats een reactie