Offensief van de Schoonheid XXXI – Emma Kok

Ik weet het, dit is al de vierde keer dat ik me in een bericht richt op Emma Kok en haar onovertroffen uitvoering van het lied Voila van Barbara Pravi. Laatstgenoemde behaalde hiermee de tweede plaats in het songfestival van 2021, Emma heeft in samenwerking met André Rieu en zijn orkest hier een versie van op de planken ten gehore gebracht welke nu de wereld verovert. De video kent reeds meer dan 22 miljoen views, 2 maanden nadat deze gepubliceerd is. Sindsdien is er geen dag voorbij gegaan dat ik het lied niet één of meerdere keren beluisterde en diep beleefde. De video plaats ik straks nogmaals, iedereen moet dit horen.

Maar eerst een andere opname van Emma, welke ik afgelopen week ontdekte. Ze heeft het lied Voila 7 maanden terug reeds opgenomen in een studio. Hmmm, dit maakte me zeer nieuwsgierig en tegelijkertijd voelde ik me wat ongemakkelijk worden, daar haar optreden op het Vrijthof in Maastricht zo perfect was dat alles ervoor en erna makkelijk teleur kan stellen. Maar dat deed het geenszins. Hier stond het 15-jarige meisje, zonder groot orkest en massaal publiek, en haar intentie was er niet minder om. Begeleid door piano toont Emma hier haar klasse als het lied in sneller tempo dan in Maastricht wordt vertolkt.

Er bestaat een andere opname waarin Emma, samen met Barbari Pravi vanaf een beeldscherm, het lied Voila ten gehore brengt. Ook deze opname verscheen 7 maanden terug op YouTube.

Wie Emma nog niet met het Johan Strauss Orkest van Rieu aan het werk heeft gezien verzoek ik hier eens rustig voor te gaan zitten, als er verder niets om je heen is dat je af zal leiden. Het is aan te bevelen een doosje tissues of een grote boeren zakdoek klaar te zetten, en laat het dan maar gebeuren. Er is een engel uit de hemel neer gedaald, en ook de dirigent beseft al te goed dat hier een onmeetbaar Wonder plaats heeft.

Emma won The Voice Kids Holland op nog jonger leeftijd, en toonde reeds overtuigend over bijzondere vocale kwaliteiten te bezitten. De keuze van liedjes toonde al dat ze eraan gewend is te moeten vechten tegen tegenspoed, wat ook te horen is aan haar Nederlandse liedjes op haar YouTube-kanaal. Als je deze bezoekt opent direct een lied dat hiervan getuigt.

Het lied Hallelujah van Leonard Cohen leerde ik als eerste kennen in de fabuleuze uitvoering van Jeff Buckley, wat me indertijd BuckleyΒ΄s elpee liet kopen. En dan hoor ik oude ziel in jong lijf, Emma, niet op haar eigen YouTube-kanaal, maar bij iemand anders, het eerste couplet van dit lied prachtig vertolken.

Ik heb het eerder gezegd: ik ben verheugd dat Emma onder de vleugels van AndrΓ© Rieu haar eerste schreden naar het grote publiek maakt en niet onmiddellijk wordt opgeslokt door de muziekindustrie die niet voor het Hart maar eigen gewin gaat. Door de wind, prachtig lied om mee af te sluiten.

Plaats een reactie