Alleen Zijn

i can say dunmanway, but can you detect any place?

Gary Snyder, dichter en essayist, die in het boek The Dharma Bums van Jack Kerouac als Japhy Ryder optrad, zei in dat boek dat voor hem het toppunt van zenboeddhisme was zoveel mogelijk mensen te ontmoeten. Dat is interessant, want staat zen niet voor meditatie, stilte en alleen kunnen zijn? Alleen kunnen zijn en alleen kunnen Zijn?

Het gaat Gary Snyder vanzelfsprekend om Al-Één Zijn. Being All One. Alleen Zijn in gezelschap is een hogere kunst dan in afzondering, als niemand je meditatieve staat, zo je die al bereikt had, kan triggeren tot een reactieve en verdeelde geest.

Ik ben graag alleen, en geniet ook van gezelschap. De mogelijkheid me terug te kunnen trekken is me altijd dierbaar geweest, en ik heb een sterk gevoel dat Gary Snyder niet voor niets in me opkomt vanavond. Ik begeef me alleen onder de mensen als Karin niet werkt en ik de auto tot mijn beschikking heb; we wonen nogal afgelegen van de intenser bewoonde wereld. Nu is het idee in mij ontsproten de lieflijke kleine zilveren Picanto te laten verzekeren opdat ik iedere dag mijns weegs naar de mensen kan gaan. Dat kost een som geld die we graag willen besparen, maar ik kan dit compenseren door mijn rookgedrag radicaal aan te passen: als ik een kwart rook van wat ik nu doe zijn de verzekerings- en benzinekosten voor het fraaie karretje bespaard. Ik heb het niet uitgerekend, doe maar een gooi. Toen ik naar Ierland kwam in 2015 had ik geen rijbewijs, nu ik deze al wat jaartjes heb ligt de wereld voor me open. En ik hoef nooit ver, ik wil graag mensen ontmoeten en die zijn met de Picanto snel te bereiken.

Karin werkt in een natuurwinkel en maakt iedere dag mee hoe haar Hart en intelligentie kan schuren met mensen die wel haar aandacht komen consumeren maar tot werkelijk contact en luisteren niet bereid zijn. Parasieten. Ik begrijp haar strijd hierin, ik zal dit nog beter invoelen als ik me meer met mensen bemoei.

Karin en ik, we hebben wat crises meegemaakt. Heftig en veelvuldig. Snelkookpan, en toch duurde het nog lang. Schuurmachine, maar de eigenheid in ons beiden bleef intact. We bleven samen en alleen.

We praten vaker over het punt waarop contact met een zeker mens nog van waarde is. Ik zeg eigenlijk steeds hetzelfde: dat regelt zichzelf als je eerlijk en oprecht bent. Ja maar, zegt Karin terecht, het doet me pijn als mensen me niet verstaan. Dat is ook zo, dus geef je ieder mens je hart en wijsheid waar ie recht op heeft, maar als dan zijn of haar hoeven in het zand gaan staan, dan zit jouw taak erop. Dit onderscheidingsvermogen is waar het deze dagen zeer specifiek voor alle mensen om gaat.

IsraΓ«l is niet in oorlog met de Palestijnen, er vindt louter ontvolking plaats. En ook omvolking op de gehele planeet, opdat zoveel mogelijk mensen in angst en verwarring achter blijven. Zie het, maar blijf nooit plakken. Heb onderscheidingsvermogen, maar hecht niet aan wat het je heeft laten zien. Blijf als het buigend riet heen en weer bewegen met de winden die waaien, sta toe dat mensen je als schaduwen in het water lezen; niemand zal je ooit regeren als je hier acht op blijft slaan.

Ik leef met de vrouw die al mijn moeilijkheden met haar had te slikken, zij leeft met de man die al haar moeilijkheden nam. We kenden time-outs, dan vloog ik naar Nederland om daar zwerver te zijn, en ieder apart hervonden wij het evenwicht dat voor samenzijn nodig is. Ik ben al heel lang niet meer naar Nederland gevlogen.

Ik wil de Picanto in de verzekering en het leven met wie dan ook leven, niet als leerweg, maar als rijkdom reeds die geen verbetering behoeft.

Besluit met een fraai filmpje van de man die ik altijd weer waardeer als ik hem hoor spreken, en die de naam Adyashanti heeft geaccepteerd.

Een gedachte over “Alleen Zijn

Plaats een reactie