De wil tot macht of zelfbeheersing, dat is de vraag

Dunworley

Bedacht me vanavond: de wil tot macht van de mens staat in flagrant contrast met diens onvermogen zichzelf te beheersen. Macht willen over het gedrag van een ander, waar je niet in staat bent je eigen impulsen in de hand te houden, toont je als slaaf die meester wil spelen. Integriteit begint bij jezelf, wil anderen niet manipuleren, zonder enige dwang op lieflijke wijze van invloed zijn door een voorbeeld te stellen welke warmte, welwillendheid en liefde inhoudt.

Macht over een ander zoekt begeerte van allerlei soort te bevredigen. De integere mens wenst louter meesterschap over de eigen passies, door niets verleid te kunnen worden dit streven te verlaten. Ik heb enige tijd geleden iedere vorm van discipline en zelfonderzoek, voor zover dit niet als vanzelf operatief is, als inspanning los gelaten. Dit was informerend en ontspannend, en toonde me ook dat de laissez faire benadering bepaalde stressoren in stand houdt en zo in slijpt tot diepere groeven. Een zekere inspanning op bepaalde gebieden is zo weer als verlangen in mij ontsproten. Vrijheid is het originele feit, gewoontepatronen ontkennen dit. Dus die gaan we weer even flink frustreren. Niet uit masochistische overwegingen, nee, ik ken de notie dat het genieten zal zijn.

Als ik deze week Twitter open zie ik steeds weer dat corruptie en bedrog nu zo openlijk getoond en evident zijn, dat ik me niet langer geroepen voel hier een analyse op los te laten. Als mensen dit kopen, wie ben ik dan om die mensen te willen redden van de onzalige koers die hier wordt uitgestippeld? Alles is al aangetoond. De overweldigende bewijzen voor dit en dat komen allemaal als het kwaad reeds is geschied. En de kwade zaken die vandaag gebeuren worden door de meeste zogenaamde Β΄vrijheidsstrijders van de alternatieve mediaΒ΄, zwaar onvoldoende geduid, namelijk zonder melding te maken van waar deze werkelijk voor staan; –men blijft gebeurtenissen met verontwaardiging becommentariΓ«ren zonder de agenda erachter in vol spectrum te openbaren.

En is het nog nodig? Wie het zien zien het, wie het nu nog niet zien die willen het helemaal niet zien. Ik weiger te strijden om mensen wakker te krijgen; wat niet wil zien slaapt door hoe dan ook. Het is realiteit dat ontzettend veel mensen slapen, blind zijn, grof en ongevoelig. Ik wil realiteit als uitgangspunt nemen, niet bestrijden. Ik heb er vrede mee dat velen, uit onwetendheid en met gewillige medewerking van overheden, zelfmoord plegen. Zodra iemand oprecht wil ontwaken is mijn vrede weg en zal ik mij saamhorig voegen in de strijd die de ontwaakte heeft te gaan.

Het lijkt wel eens op filosofie wat ik bedrijf maar dat is het niet. Ik heb weinig gelezen in mijn leven, des te beter opgelet bij wat er werkelijk gebeurde. Ik heb geen verstand van het politieke maatwerk, zie eenvoudig wanneer er gelogen wordt en wanneer niet. Al de nadruk op studie en goede scholing is aan mij niet besteed; ik heb het nooit een goed idee gevonden kinderen steeds vroeger school te laten gaan. De meeste mensen zien hier echter voordeel in. Ze zijn achterlijk, zien niet wat hier gaande is, verblind door geloof in de goede bedoelingen van overheden. Die goede bedoelingen bestaan niet, en mensen hebben geleerd zij die dat beweren met een enkel label af te doen als niet van belang, achterlijk en verachtelijk.

Het is mooi geweest. De kaarten zijn geschud. Bewijzen dat de wereld vals is in een volstrekt valse wereld is wat mij betreft een ijdele bezigheid geworden. Vrij van valsheid leven is waar ik mij nu op richt, het is de enige optie die over blijft. Dat kun je vervolgens religieus of spiritueel noemen, het aldus weer inkaderend en middels labels wegzettend, maar het is eenvoudig het gevolg van onderscheidingsvermogen in het gekkenhuis, dat door geen label gevangen kan worden.

De deuren van het gekkenhuis staan wijd open. Maar mensen willen er niet uit, kennen er belangen. Deze belangen loslaten gaat ze te ver, zo zitten ze gevangen.

Nisargadatta Maharaj sprak over deze matrix als over een droom, nodigde mensen uit eruit te ontwaken. Hij zei er iets zeer belangwekkends bij: probeer de droom niet te verlaten, want dan is je startpunt de droom zelf en wordt de weg eruit ook gedroomd. Zie de droom eenvoudig als droom, dan sta je er reeds buiten.

.

Plaats een reactie