Offensief van de Schoonheid XXXIII – De Dans

Danseres Mary Wigman

Dit bericht, nummer 33 uit de serie Offensief van de Schoonheid, is tevens de laatste uit de reeks, dan zal ik elders een nieuw weblog starten. Ik koos voor 33, denkend aan de leeftijd van Jezus van Nazareth, wiens aardse leven een ware beproeving was. Ook de moderne mens heeft vele beproevingen te ondergaan, waardoor velen het dansen zijn vergeten, de schoonheid van het toeschouwen, het plezier van het doen. Ik wil daarom graag de aandacht hiernaar laten uitgaan, opdat het ballet, de pirouette, de tango en de wals, en alle andere vormen van deze bewegingskunst de lezer verleiden zelf tot ritmisch bewegen over te gaan. Laat ik eerst een serie fotoΒ΄s van Gret Palluci tonen, waarschijnlijk stuk voor stuk door Charlotte Rudolph geschoten. Daaronder een afbeelding met vier fotoΒ΄s van de danseres welke door Wassily Kandinsky tot minimale vormen zijn teruggebracht.

Dansen staat voor vrijheid en vrijheid staat op vele manieren zwaar op de tocht op deze planeet. Onvrijheid bestrijden voelt als het achter feiten aanlopen, ik prefereer reeds in vrijheid te leven, het onbelemmerd dansen en zingen reeds te actualiseren en niet te wachten om in de toekomst een bevrijding te vieren.

Ik danste in mijn jonge jaren veelvuldig en met plezier. Als ik niet lekker in mijn vel stak, wat geregeld voorkwam, dan voelde ik dat dit lijf op de dansvloer door een bezwaarde geest werd belemmerd en niet vrij was. Ik benutte deze episoden te doorvoelen waar de belemmeringen in beweging verkeerden, leverde steeds weer mijn overwegingen in ten faveure van het dansen, en dan kon er opeens de opening zijn waarna het bewegen geheel natuurlijk en vanzelf ging, er eindelijk van swingen sprake was.

Wel eens gehoord van Het Ballerina Project? Ik ontdekte het project toen ik fotoΒ΄s ervan op Tumblr tegen kwam, afkomstig van ballerinaproject.tumblr.com. Wat mij meteen raakte is dat de ballerinaΒ΄s niet tot zalen behouden blijven maar in de open lucht, op zeer variΓ«rende locaties, hun dansje doen. Over vrijheid gesproken!

Ik herinner me de keer dat ik als enige blanke op een feestje met louter donkere mensen uit Suriname en de Nederlandse Antillen was en me na wat drankjes op de dansvloer waagde. Ik mocht bijval ondervinden, meer dan bijval, velen waren betoverd en moedigde me begeesterd aan! Er was echter ook een oude dame die zich zorgen maakte en bang was dat ik door Winti, een soort Voodoo geest, bevangen zou worden, maar toen ik het genoeg vond en de dansvloer had verlaten, zag ze dat ik nog altijd de goed aanspreekbare bleekscheet was, en was ze gerust gesteld.

Ik wil nu graag wat dansvideoΒ΄s plaatsen maar het internet werkt de gehele avond al niet best, en momenteel uiterst slecht. Afgelopen week hadden we ook al twee keer urenlang stroomuitval. Wil het nog vlotten met die black-out? Zo heet dat toch als ze ons zonder stroom en internet zetten? Ik denk dat het wel eens een misrekening van de foute agenda voerders kan zijn, want wie weet gaan we dan eindelijk massaal dansen om nooit meer te stoppen!

Ik wil graag een fraai dansboek vol gevarieerde vrolijke illustraties, en welke tevens goed maakt dat ik tot hiertoe nog geen man in beeld heb gebracht, ter download aanbieden. Ik heb nooit eerder zulk een groot bestand ge-upload, ik moet zien of dat lukt. Wat is eigenlijk een goed Nederlands woord voor up-loaden? Opladen is niet geschikt. Invoeren maakt niet duidelijk dat het om het digitale web gaat. Misschien moet ik zelf een woord verzinnen. Www-en! Ik zal mijn bestand zo wereldwijdwebben!

Het wereldwijdwebben van het boek in pdf-vorm is geen optie, die het wil verkrijgen kan het hier downloaden.

Ik hield van dansen maar toen ik voor het eerst het www opende op mijn eerste internet vaardige computer, toen schrok ik me kapot, voelde alsof mijn wezen dat beeldscherm in werd getrokken en gestolen! Het was nog maar een trage inbelverbinding maar mijn intuΓ―tie was duidelijk: dit is levensgevaarlijk! Mijn intuΓ―tie heeft zich ondertussen bewezen; de smartphones namen de mens later werkelijk zichtbaar over. En nu besta je niet als je niet bent ingelogd. Je kan niet bij je eigen geld. Het woord eigen is oneigenlijk geworden. Ik kom er blijkbaar niet onderuit zelfs in een bericht over dansen te spreken over wie de dans in ieder individu doorbreken willen. Niet toestaan mensen, dansen!

Bij ons thuis, ik was één van zeven kinderen, werd tijdens verjaardagen altijd goed uitgepakt. Vieren! En altijd een dansvloertje vrij gehouden in de huiskamer vol bezoek. Mijn moeder was niet bepaald een muziekliefhebber, ook al kon ze er wel van genieten bij tijd en wijle, maar voor alles genoot ze de stilte als haar man en de zeven kinderen zich koest hielden in vroege morgens. Maar als op een verjaardag Sloop John B van de Beach Boys draaide, dan ging Ma de dansvloer op en zag ik louter geluk bewegen.

Ik heb een aantal videoΒ΄s in gedachten die ik wil plaatsen. The Soukous Vibration Dancers bijvoorbeeld, die in hun dansen de seksuele drift bepaald niet onderdrukken. Ook geniet ik zeer van de uiterst verfijnde Indiase dans, waaronder de Tribal Dance, waarmee ik afsluit. De Shuffle-dance mag ook niet ontbreken, en er is nog veel meer dat ik wil tonen, maar laat ik me beperken tot de selectie die ik in mijn enthousiasme al tot aardige omvang heb laten groeien, en welke door India gedomineerd wordt. Veel plezier!

2 gedachtes over “Offensief van de Schoonheid XXXIII – De Dans

Plaats een reactie