Gezondheid, daar ga je zelf over

Haar, nagels en de huid tonen openlijk hoe het met iemands gezondheid staat. Ik heb stekeltjes op mijn schedel, mijn nagels zijn niet in goede conditie, mijn huid is okΓ© doch niet stralend. Dat kan beter. Mijn voedingsgewoonten zijn over het algemeen goed, maar ik rook. Als ik een dag niet gerookt heb ziet Karin dit aan mijn huid. Ik vind niet-roken een afschrikwekkend idee, maar minder roken is een optie. Ik heb altijd gehouden van de benadering: je mag een peukie, maar stel het maar even tien minuten uit. Goede kans dat je er na tien minuten niet aan denkt.

Onlangs moesten we in het medisch centrum van Clonakilty zijn. We hebben handtekeningen nodig van twee artsen, om een medical card te verkrijgen. Het lijkt wel een gevangenis. De entree brengt je in een hal met gesloten deuren. Dan moet je op een knop duwen om de intercom te activeren. Dan hoor je een mechanische stem die vraagt wat je wilt. Karin zei dat ze twee handtekeningen nodig heeft en de formulieren daarvoor wil afleveren. De mechanische stem zei dat ze dan wel een masker op moet doen. Β¨Ik kan geen masker dragen, ik lever alleen maar even de formulieren af.Β¨ We hoorden een klik, de deur was ontsloten.

Wat een gekkenhuis! Ik werd er pissig van. Ze zijn mesjogge daar en durven dan nog te beweren dat ze gezondheid dienen. Wil ik die medical card nog wel? Dat ging allemaal door mij heen. Ik sprak me hierover uit, waarop Karin vertelde over de keer dat haar dokter zei dat ze een masker op moest. Dat doe ik niet, had Karin geantwoord. ¨You have to do it, otherwise I loose my job¨ had de asshole gezegd. Niks geen geweten, niks geen gezondheid, alleen maar eigenbelang. Karin heeft vanzelfsprekend geen masker opgezet.

De gezondheidszorg is niet meer te vertrouwen. Je moest al op je hoede zijn, maar sinds de covidiotie (neologisme; ik kon er niet aan ontkomen) zijn de witte jassen in de uitverkoop naar de oplichtersbende gegaan. Bewaar u voor de gezondheidszorg en welke welzijnswerker dan ook, zorg liever goed voor uzelf.

Karin is voedingsdeskundige, snapt veel van voedingΒ΄s werking op het lichaam. Ik niet; ik vertrouw KarinΒ΄s adviezen en die doen me goed. Ontwikkel wel een belangstelling in deze, ben op Twitter accounts gaan volgen die me in deze van goede info voorzien. Ik heb afbeeldingen en filmpjes gedownload. De filmpjes zal ik later tonen, hier alvast een leuke selectie plaatjes vol goede adviezen.

Gaaf, niet? Er zijn vaker momenten dat weer een voedingsproduct verdacht is geworden. Als Karin en ik hierover spreken zeg ik steeds: laat maar weg wat verdacht is, ik eet sowieso altijd lekker. Soja producten zijn verdacht bijvoorbeeld, ik weet niet meer om welke reden. Soms wil Karin wat gerookte Tofu. Ik vind het heerlijk maar kan het missen. Ik heb ook als argument: als het nalaten van een schadelijk stukje voedsel je beter doet voelen, dan lever je met gemak en vergrote blijheid dat ene smaakje in.

Wat het roken betreft nog een opmerking. Allen Carr schreef eens het boekje Stoppen Met Roken dat een bestseller werd. Maar daarna moest wel het boekje komen over gewicht verliezen; mensen die de sigaret afzweren gaan vaker meer eten. En hij bleef boeken publiceren over allerlei verslavingen, omdat het werkelijke probleem, verslaving zelf, blijkbaar niet wordt aangepakt met zijn methode.

Verslaving is ten diepste aan het denken, dat gelooft in patronen van oorzaak en gevolg. Toen ik seks had met die vrouw was ik gelukkig, dus ik moet die vrouw hebben. Ik was in extase toen Feyenoord van Celtic won en de Europacup veroverde, dus ik ben voortaan voor Feyenoord.

Verslaving verslaan, in dit gebied wel, maar niet in dat gebied, blijft ruis afleveren. Het doet me denken aan Robert F. Kennedy, die graag president wil worden, en integriteit verdeelt in politiek en privΓ©. Oplichters, allemaal, die zo redeneren.

Ik zou het over gezondheid hebben maar ik moet wel even het vliegschema van Epstein Island, gevolgd door een krachtige Tweet, kwijt. Dit gaat om de gezondheid van kinderen, alle vermiste kinderen die uit de boekhoudingen van overheden wereldwijd zijn verdwenen.

Als het vertrouwen in de mens verloren is kom je, wellicht voor het eerst in je leven, toe aan je eigen integriteit. Dat is de kernzaak. Dat belooft een kernreactie. Eet goed.

.

Plaats een reactie