Ketens van geweld kunnen doorbroken worden door kleine stapjes

Meest vreselijke beelden op Twitter, nu vooral uit het Midden-Oosten. Als ik de gruwelen zie, de meest ernstige martelende misdaden, en de lachende gezichten van de plegers van het geweld, dan vraag ik me af hoe ze zo immens ongevoelig zijn geworden. De geschiedenis van de mensheid lijkt boven alles een culminatie van geweld te tonen.

Ketens van geweld kunnen doorbroken worden door kleine stapjes, zoals de gif-afbeelding bovenaan dit bericht fraai toont. Het antwoord op geweld kan alleen maar vrede zijn, derhalve dient een ieder vrede in en als zichzelf te realiseren. Hiertoe dienen we los te komen van verdelende labels, filosofieΓ«n en religies.

God woont niet in aparte opvattingen. Het is de mens die voor apartheid kiest en van de gevolgen vervolgens God de schuld geeft, of andere religies dan de zijne. Het is allemaal zo kinderachtig. Nee, sorry, het is niet kinderachtig, daarmee beledig ik kinderen die niet tot deze vuiligheid in staat zijn; het is onvolwassen, onzuiver en zonder integriteit.

De waanzin in de wereld lijkt tot haar volkomenheid te komen, en veel mensen die ik tot hiertoe zuiverheid toedichtte, zijn ondertussen, sinds de aanval van Hamas op Israël, gevallen voor de keuze tussen kampen, blijkbaar niet ziende dat één en dezelfde kwade kracht in beide kampen steeds actief is. Vrede is ook voor hen niet langer het uitgangspunt, ze behoren tot de gevallenen.

Wie wil herstellen van de waanzin heeft een erkenning door te maken. Wie meent dat ie niet kan veranderen zeg ik: kleine stapjes zijn genoeg, die evolueren tot groter bereik. Neem een schip dat op een rots af koerst vele mijlen verderop. De kapitein geeft, als hij dit beseft, geen enorme ruk aan het stuurwiel. Overzicht behoudend, wijzigt hij de koers een enkele graad, wat in beginsel een kleine bijsturing betekent, maar mijlen verderop de rotspartij ruimschoots weet te ontwijken. Kleine handeling, groots gevolg.

Blind staren op geweld dient niemands zicht. Wezenlijk zicht is origineel, als van een onbeschadigd en levenslustig kind dat nog niet via labels en denkbeelden waarneemt. Oorspronkelijk Besef is nodig, reactieve emoties op geweld vormen louter meer geweld.

Ik ga Twitter verlaten. Ik zal ook een punt achter dit weblog zetten zeer binnenkort. Ik zal een nieuwe start maken op een andere plek onder een andere naam. Wie me graag blijft volgen kan dat via het contactformulier, dat ik zojuist heb toegevoegd, laten weten. Vage identiteiten worden niet beloond, deze verhuizing zal de stakkerige stalker van vele jaren voorgoed achter zich laten. Dat zal ook hem goed kunnen doen.

Licht gloeit niet aan de horizon,
Ze gloeit van binnenuit altijd,
Stelt aldus nimmer teleur.

Dank aan de Lezer!

.

Plaats een reactie