Offensief van de Schoonheid XXXII – Amy Winehouse & Angelina Jordan

Amy Winehouse

Ik maakte voor het eerst kennis met Amy Winehouse ( 1983-2011) toen ze tijdens een awards programma een prijs op kwam halen, zichtbaar en hoorbaar onder invloed van alcohol en wat al niet meer. Ik ben onmiddellijk op zoek gegaan naar haar muziek en was weldra in haar ban. Er was een periode van misschien wel twee jaar aangebroken tijdens welke ik alleen nog muziek van dit ontzaglijk talent afspeelde, thuis en tijdens lange wandelingen en fietstochten.

Amy raakte in verval, was vaak niet in staat concerten goed en zonder valse noten te volbrengen, er verschenen regelmatig fotoΒ΄s van een gehavende zangeres. Op 27-jarige leeftijd had haar lichaam het opgegeven.

Nadien verzamelde ik postuum uitgegeven liedjes welke op YouTube te vinden zijn; ik bleef heerlijk verrast worden. Veel daarvan is in dit blogbericht terug te vinden. Laat dit een plek zijn voor de mooiste herinneringen aan de vrouw die ons helaas vroeg ontvallen is. Ik plaats hier een galerie vol fraaie fotoΒ΄s en daarna een verzameling prachtige stukken muziek van haar die niet op de bekende albums te vinden zijn.

***

***

Angelina Jordan

Toen ik op een dag in 2014 de 7-jarige Angelina Jordan zag optreden in het programma Norway Gots Talent stonden de tranen in mijn ogen. Ze was te oud om de reΓ―ncarnatie van Amy te zijn, maar de haardracht en het zangtalent deed me direct aan Amy denken. Reden waarom ik ook haar hier vol in het licht zet, te beginnen met een galerie.

Angelina had in haar vroege jaren de gewoonte op te treden op blote voeten, ze had hier een reden voor.

Ze koos voor haar auditie het lied Gloomy Sunday dat ze kende in de uitvoering van Billie Holiday. Vanaf haar eerste tonen een betoverende beleving waarmee ze de jury wist te verbijsteren.

Zo een klein meisje met zoveel soul, dan spreken we van een oude ziel in een jong lichaam. Bekijk hier al haar optredens in genoemde talentenshow.

Ik wist: dit meisje zal ik blijven volgen, en nu is ze alweer een jonge vrouw. Verbluffende stukken muziek heeft ze afgeleverd, waarvan hier een fantastisch mooie selectie met enkele originals. Genoeg tekst, laat ons genieten.

Plaats een reactie