Lanterfanten tijdens de uitverkoop van Nederland

Weer een geweldig goede speech van Thierry Baudet gehoord. Die hij gaf voor een ongeveer lege Tweede Kamer. Forum voor Democratie in de ban, dus ook de speech. De speech die toch wel ergens over ging. Over miljarden belastinggeld, en belangenverstrengelingen bij de besteding ervan waar je u tegen zegt. Maar dat grotere plaatje wil men niet bespreken in de Slaapkamer. De meerderheid ziet het grote plaatje waarschijnlijk niet, en zij die het wel zien zwijgen liever over hun medeplichtigheid eraan, willen geen slapende honden wakker maken. Baudet sprak in feite voor de filmopname, waarvoor in het land wel een warme belangstelling bestaat.

Ik heb twee dagen lang geen donder uitgevoerd. Het was geen best weer, alle kruiden- en groentezaden waren reeds uitgezet, ik hoefde niks. Lekker lanterfanten, af en toe wat sprekers beluisteren, vernemen dat de wereld nog altijd stapelgek is. Maar laat ik me nuanceren, want Β΄de wereldΒ΄ is geen identiteit: de gang van zaken is nog altijd stapelgek en er gaan steeds meer stemmen op die zeggen dat de gang van zaken stapelgek is. Ja, en wat dan?

Las vanavond het gerucht dat het kabinet op vallen staat. Asielbeleid schijnt het hot item te zijn. Nederland is allang gevallen, nu het kabinet nog? Als Mark Rutte valt krijgen we Sigrid Kaag. Als Joe Biden valt (en dat doet ie geregeld) dan is de beurt aan Kamala Harris met haar hysterisch lachje en het grammatisch vermogen van een versnipperaar. Zaken worden er niet zomaar beter op. Harry Vermeegen had hier een fraai filmpje over; of je hem nu leuk vindt of niet, moet je toch even zien en beluisteren.

Het mooie van lanterfanten is het achteroverleunen, het psychisch uitzoomen, dat tot de ontspanning leidt die het verhaal van de wereld met een korreltje zout neemt. Armageddon als een korreltje zout, kan dat? Ja, dat kan.

Wellicht morgen weer geen ambitie of dadendrang, maar de dag erop ga ik weer aan de gang. Dan heb ik de gehele dag de beschikking over de auto, zal ik een to-do-lijstje afwerken en vervolgens met nieuwe energie de waanzin van de dag tot me nemen, verteren en terug sturen in de vaart der volkeren zo het me goed dunkt. Als God het wil, anders bezorgt God me wel een schrijversblokkade. Maar ik geloof niet dat zoiets aanstaande is, ik meen veeleer dat God meer en meer in mijn woorden verkeert. Dit is geen hoogmoed voor de val, dit is dankbaarheid na de val.

De wereld wordt gesloopt en op slot gezet, en dan gaat het gesprek van de dag over mensen die in een duikboot de Titanic wilden zien en nooit meer bovenkwamen, over het idioot en bemoeizuchtig voorstel biertjes uit sportkantines te verbannen. In Ierland ging tijdens de lockdown alles dicht, behalve de slijterijen; een Ierse vriend zei: als ze de slijterijen sluiten krijgen ze opstand. Shohreh Feshtali zei het fraai op een filmpje, vanuit haar auto opgenomen, dat ze op Twitter plaatste: het alcoholverbod is een voorstel dat bedoeld is voor de opwinding van het volk over kleine zaken, zodat er over werkelijke zaken niet meer nagedacht wordt. Als de lezer Shohreh Festali niet kent, dan raad ik graag de serie Tafel van Feshtali aan, te zien bij CafΓ© Weltschmerz. Heb overigens begrepen dat Feshtali geheelonthouder is, dus de reden om tegen het alcoholverbod en voor dit cafΓ© te zijn is niet ingegeven door de tweede dorst. Plaats hier graag haar fraai interview met Jan Storms onder de titel: Laat je niet provoceren.

Ook ik ben geen voorstander van armageddon vanzelfsprekend, ook al nam ik het zojuist nog even met een korreltje zout. Spiritualiteit is de ontspanning van niet langer in welk verhaal dan ook te leven, en zo worden alle verhalen korreltjes zout. Maar dan komt toch ook voor mij weer het moment dat het korreltje zout tot magistrale proporties uitgroeit en er de urgentie bestaat van mij te laten horen, luid en duidelijk.

Mark Rutte is een MK-ultra ventje dat waarschijnlijk geen vader en geen liefde heeft gekend, en nu poogt groot te worden middels papa Klaus Schwab. Sigrid Kaag is van hetzelfde laken een pak. De domme sprekers in de slaapkamer, die het kabinet nooit laten vallen, menen dat het dienen van de leider wijs is, want hij zal wel weten wat ie doet. Niemand weet wat ie doet, en het volk moet het ermee doen? Er staan krachten op die we nimmer hebben vermoed, tegelijkertijd zijn mensen ernstig verzwakt door alle gif in aarde, water, lucht en voedsel. Daar willen ze dan ook nog, andermaal, de gifprik bij verplichten. Laat je niet gek maken, kies nergens voor de angst, vrees de dood niet.

Er zijn mensen die zich geen moment gek laten maken. Ik vind Bob de Wit daarvan een goed voorbeeld.

Van de grond af. Eerst rock bottom ontmoeten, en dan beginnen. Laat het systeem maar instorten. Ondertussen willen ze het louter digitaal betalen invoeren; ga hier niet in mee, blijf cash betalen. De oude wereld (het oude normaal) is stuk. We hebben geen nieuw normaal, we hebben louter levende intelligentie nodig. Die komt, eindeloos opnieuw, van de grond, de Oorsprong.

Geef tot besluit graag een mooi bestandje aan de lezer mee, van zenleraar Shunyu Suzuki. In het Nederlands heet het Zen-begin; eindeloos met Zen beginnen. Ik deel hier de oorspronkelijke Engelse versie: Zen Mind, Beginners Mind.

.

Een gedachte over “Lanterfanten tijdens de uitverkoop van Nederland

Plaats een reactie