Offensief van de Schoonheid VII – George Mathieu

Mathieu voor één van zijn muurschilderingen

(Deel I-V van Offensief van de Schoonheid kunnen hier gevonden worden.)

Begin jaren tachtig kende ik een warme belangstelling voor het zenboeddhisme. Zen sprak me aan omdat zen een beroep doet op mijn inzicht, niet op blind geloof. De cultuur van zen blinkt uit in eenvoud en sierlijkheid, waarbij de natuur uitgangspunt van de levenswandel is. Haar poΓ«zie is zeer toegankelijk, toch steeds weer diepzinnig. Kalligrafische werken en penseeltekeningen bekoorden me zeer; met enkele penseelstreken werd de kunst van het weglaten getoond als er spelenderwijs, ik noem maar wat, een prachtige kikker of kraanvogel verscheen. De staat van zijn kwam via het penseel op het papier, de innerlijke vrede was zo overdraagbaar gemaakt.

MusΓ©e dΒ΄Arte Moderne de la Ville de Paris – 1963

Het was in diezelfde tijd dat ik het werk van de Franse schilder George Mathieu (27 January 1921 – 10 June 2012) ontdekte, en meteen geraakt was door de flitsende kleurige harmonieΓ«n die hij wist te bereiken. Had de beeldende kunst van het zenboeddhisme mij al aangespoord tot het vullen van vele bladen met kleine spontane op kalligrafie lijkende krabbels, nu was daar Mathieu die met zijn abstracte lijnenspelen mij tot soortgelijke experimenten op canvas aanzette.

Petite engorgement clandestin No 7 – 1956

Als je de fraaie foto hieronder ziet krijg je een goede indruk van hoe de kunstenaar tot zijn explosieve afbeeldingen kwam.

Laat hier een aantal werken volgen, ieder exemplaar steeds gevolgd door een detail van dat werk. Wil je meer zien? Download dan de volgende pdf.

Plaats een reactie