Voor iedereen

Klein huisje, veel spullen,
wat kan er nog meer weg?

De vraag knabbelt aan hebzucht,
onderzoekt waaraan ik vast
meen
te zitten.

Ik voorvoel een grote opruiming,
vooral innerlijk.

Lijkt me lekker onbezorgd te zijn,
dat alles me gestolen kan worden.

Nisargadatta zei:
zie dat al je problemen
problemen van het lichaam zijn.

Kan dit lichaam me gestolen worden?
Jazeker! Ieder moment!
En toch blijf ik in diens verlangens
investeren?
Ik ben moe van het conflict.

Open ik het cd mapje in de auto,
dan is er alweer veel dat heeft afgedaan,
louter pulkt aan verleden
zonder iets aan heden toe te voegen;
muziek die dat wel doet
noem ik klassiek, die blijft
en dient alle zielen.

Kijk ik naar mijn boekenkast,
dan vind ik weer veel gedateerd,
eraan hechten trekt remsporen
waar ik werkelijk vrij wil varen;
teksten die dit varen niet stagneren
blijf ik eren, zijn klassiek
en voor iedereen.

Ik wens ten diepste
dat mijn aandacht zuiver is,
slechts nog uitgaat naar wat klassiek is
en voor iedereen.

Nisargadatta kreeg de vraag:
waarom worden mijn verlangens niet vervuld?
Nisargadatta antwoordde:
als je verlangens niet in tegenstrijd zijn
met de belangen van anderen
dan werkt het gehele universum met je mee.

Ik heb talloze belangstellingen lopen
die hiervan afwijken, en het maakt me
ongelukkig.
Zal ik in therapie gaan
of de mindere belangstellingen opgeven?

Het is een brand in de ziel
die ik zie,
alles dat onecht is bladdert af,
iedere tegenstand hiertegen
maakt het proces gruwelijker.
Loutering is de kunst
los te laten voordat het
gruwelijk wordt.

En we,
ieder mens,
heeft het al zeer ver
uit Vrede laten lopen
middels eigenbelang.

Ik vind het genoeg geweest,
ik doe radicaal niet meer mee,
ik eis niet begrepen te worden,
ik heb geen goedkeuring nodig.

Wat goedkeuring nodig heeft
is onvrij in het verlangen naar
anderΒ΄s positieve oordeel.

Eenzaamheid zocht bevestiging;
Al Één Zijn deed dat niet.

De biecht is verschoning,
er is geen kerk of moskee voor nodig,
doe het met iedereen,
altijd en overal zonder uitstel,
en je bent thuis.

.

Een gedachte over “Voor iedereen

Plaats een reactie